Aktualności - Aktualności dotyczące naszej firmy, rynku, outsourcingu i innych aspektów naszej działalności
Merchandising w sklepie internetowym
Opublikowano: 2016-07-29 (11:35:28)Wróć do listy
To narzędzie marketingowe w sposób świadomy wpływa na aktywność konsumentów - prezentując atrakcyjną, przyciągającą ofertę, rozmieszczając stoiska w sklepach w określonym porządku oraz wpływając na podświadomość klientów.
Co daje merchandising
Klienci kupują więcej niż sobie zaplanowali - jeśli przyszli po chleb, a muszą przemierzyć cały sklep, aby go zabrać, jest spora szansa, że po drodze skuszą się na coś jeszcze. Wygląd sklepu może okazać się na tyle atrakcyjny, że osoby, które nie planowały zakupów nagle znajda się w środku obiektu.
Merchandising kierowany jest również do stałych klientów - pokazuje korzyści z współpracy z przedsiębiorstwem i podkreśla docenianie lojalności. Ostateczny cel tej działalności to zwiększenie wartości konkretnego asortymentu w wyobraźni konsumenta i przełożenie tego na wzrost dochodu ze sprzedaży.
Czy merchandising można wykorzystać w sklepie internetowym
Okazuje się, że tak. Coraz więcej osób zwraca uwagę na wygląd witryny w której dokonuje zakupów on-line. Atrakcyjna wizualnie strona może zarówno zachęcić, jak i zniechęcić do zakupów. I nie chodzi głównie do subiektywnego wyglądu sklepu, czyli czy jest ładny czy nie. Chodzi o inne elementy sklepu - nikt nie będzie zmuszał się do robienia zakupów w serwisie, w którym nawigacja jest niezrozumiała, a opis asortymentu pozostawia wiele do życzenia. Zasady merchandisingu warto wykorzystać zatem również do ograniczenia odchodzenia klientów od nas do konkurencji. To w jaki sposób artykuły w sklepie są prezentowane dotyczy więc również firm internetowych.
Jak wykorzystać merchandising w sklepie internetowym
Zadbaj o to, aby strona główna witryny budziła pozytywne skojarzenia. To na jej podstawie internauci wyrabiają sobie pierwsze wrażenie o e-sklepie. Tak jak wygląd tradycyjnego sklepu może zachęcić do wejścia i zrobienia zakupów - tak strona internetowa może kojarzyć się z profesjonalizmem i budzić zaufanie.
Strona główna ma przyciągać uwagę, ale nie może zawierać przesadnie dużej ilości treści. Wszelkiego rodzaju elementy graficzne, kolorystyka i napisy powinny być celowe i nie mogą znajdować się na stronie głównej przez przypadek. Menu strony i podstron powinno zawierać konkretne i rzeczowe informacje, dzięki którym konsument szybko zorientuje się w strukturze strony.
W odniesieniu do strony głównej szczególne istotne będą takie zagadnienia jak:oryginalny wygląd witryny, zapadający w pamięć i odróżniający ją od konkurencji
zamieszczenie najważniejszych treści i odnośników na stronie tam gdzie oczekuje ich klient
czytelne prezentacja oferty sklepu i wyczerpujące informacje o produktach
opinie i komentarze dotyczące produktów innych klientów sklepu.
Wykorzystaj potęgę odbioru wizualnego - dotyczy to zarówno pisania czcionką, która nie męczy wzroku i tworzenie podzielonych, sformatowanych tekstów, jak i wykorzystanie grafiki, możliwości zamieszczania zdjęć oraz wizualizacji produktów.
Zmysł wzroku oddziałuje bardzo mocno na konsumentów i jest to łatwa droga do zainteresowania potencjalnego klienta. Informacji w cyberprzestrzeni jest bardzo dużo i te suche przekazy często trudno rozkodować. Zazwyczaj internauci chcą określoną rzecz widzieć - nie mogą zobaczyć jej osobiście, dotknąć ani wypróbować, trudno więc się dziwić, że zdjęcia i obrazy w jakiś sposób to zastępują. Nawet najlepiej przygotowany opis asortymentu może zostać pominięty, jeśli nie będziemy widzieli czego on dotyczy.
To samo dotyczy artykułów i przekazów tekstowych zamieszczanych w sieci - do każdego tekstu warto dodawać ilustrację nawiązującą do tematu - zwiększamy tym samym szanse zainteresowania potencjalnego czytelnika. Pierwsze zainteresujmy wzrok odbiorcy, a przyciągnięcie go do e-sklepu nie będzie już tak trudne.Buduj pozytywny wizerunek marki w Internecie - marka musi kojarzyć się z indywidualizmem i zróżnicowaniem na tle konkurencji. Można akcentować jej specyfikę na stronie na wiele sposobów - zarówno kolorystyką witryny, grafiką, jak i podejściem do konsumentów. Pomocne będą w tym zakresie narzędzia e-marketingu, które pozwolą zaistnieć firmie w Internecie, zyskać widoczność i utrwalić się w umysłach odbiorców. Czytaj więcej jak budować wizerunek marki.
Zamieszczaj artykuły/porady dotyczące swojej działalności czy też oferowanych produktów - czytelnik może zaufać firmie, która "bezinteresownie" udostępnia mu swoje wskazówki i wiedzę. Dodatkowo może zadziałać tu reguła wzajemności, mówiąca, że należy odwdzięczyć się za to co otrzymamy. Jeśli klient jest przekonany, że chce zakupić konkretny produkt, ale nie wie w jakim sklepie - jest większa szansa, że dokona transakcji u nas, jeśli wzbudzimy jego zaufanie. Dobrym pomysłem jest prowadzenie firmowego bloga.
Umożliwiaj konsumentom dokonywać oceny Twojego asortymentu i sklepu - internauci przed dokonaniem transakcji przeglądają komentarze i przykładają do nich bardzo dużą wagę. Warto starać się, aby działania sprzedażowe były na najwyższym poziomie, gdyż docenianie tego w komentarzach z pewnością przyciągnie do nas nowych klientów.
Pokazuj ostatnio kupowane produkty i towary powiązane z aktualnie przeglądanym - działa to bardzo skutecznie na podświadomość odbiorców przekazu. Podejrzewają, że określony produkt musi być dobry, skoro często się sprzedaje. Produkty powiązane są zgodne z tym co w danej chwili interesuje internautów, mogą zatem również zostać zauważone. Warunkiem efektywności tej techniki merchandising jest prezentowanie towarów rzeczywiście zgodnych z upodobaniami internautów oraz będących uzupełnieniem tego, co w danej chwili kupują.
Staraj się zachęcić klienta, aby zobaczył różne części e-sklepu - być może zainteresuje go więcej produktów, niż zdecydował się początkowo kupić. Przedłuża się tym samym czas pobytu konsumenta w witrynie i szansa, że trafi na coś wartego nabycia. Duże znaczenie ma tutaj odpowiednio skonstruowane menu globalne - powinno być na tyle czytelne i konkretne, aby internauta bez problemu i szybko mógł się przenieść w każdą część e-sklepu.
Analizuje, testuj, reaguj - nie ma idealnych stron, dlatego cały powinieneś analizować stronę, wprowadzać modyfikacje i testować jak wpływa to na wyniki. Na stronie internetowej poszczególne jej obszary skupiają mniejszą lub większą uwagę internautów. Właściciele e-sklepów, którzy chcą efektywnie wykorzystać merchandising, powinni zapoznać się z zasadami eyetrackingu, który podpowie nam wiele trafnych wskazówek na temat śledzenia drogi wzroku. Czytaj więcej co to jest eyetracking i jak go wykorzystać.
Organizuj oferty promocyjne - zarówno osoby kupujące w sklepie tradycyjnym, jak i internetowym lubią mieć wrażenie nabycia asortymentu po okazyjnej cenie. Promocje mogą dotyczyć jednak nie tylko zwiększenia sprzedaży towarów, który nie jest kupowany, ale także ogólnego zwiększenia obrotów czy też wypromowania nowych produktów w e-sklepie. Specyfika internetu pozwala na kierowanie ofert rabatowych do konkretnych grup odbiorców, a nawet indywidualne przygotowanie rabatu dla określonego kupującego.
Co źle wpływa na postrzeganie e-sklepu
Negatywnie na postrzeganie e-sklepu wpływa:
nieatrakcyjny projekt strony, brak elementów przyciągających uwagę
nieodpowiednie rozmieszczenie treści, niejasny układ asortymentu
brak jasnych informacji co do cen produktów i wysokości dostawy każdego towaru
strona główna, która nie budzi pozytywnych skojarzeń ani zaufania internautów
pominięcie znaczenia wyszukiwarki towarów w witrynie
brak sprecyzowania całkowitych kosztów zakupów w trakcie dokonywania transakcji
brak opcji dodawania komentarzy przez kupujących
niejasna polityka prywatności
brak powiązania strony internetowej e-sklepu z mediami społecznościowymi.
Podsumowanie
Celem e-merchandising jest dążenie do zwiększenia zysków finansowych poprzez wykorzystanie odpowiednich technik i wskazówek przyciągnięcia klientów. Zarówno właściwe prezentowanie towaru na stronie, jak i stworzenie odpowiedniego otoczenia dla e-sklepu przekłada się na to jak postrzegają go internauci oraz na to, czy decydują się akurat tutaj dokonać aktywności w zakresie zakupów. Właściciele e-sklepów, tak samo jak właściciele sklepów tradycyjnych muszą dbać o takie aspekty jak: zagospodarowanie powierzchni handlowej (w przypadku e-sklepu będzie to witryna www), odpowiednia prezentacja towaru i korzyści związane z jego nabyciem czy też stworzenie w sklepie klimatu, zachęcającego do przebywania w nim.
źródło: heuristic.pl